CEIDG-Centralna Ewidencja i Informacja Działalności Gospodarczej
Miejsce załatwienia:
Wydział Promocji i Rozwoju (parter, pokój nr 3)
Dokumenty dostarczane przez wnioskodawcę:
- wniosek o wpis do centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej,
- dokument tożsamości.
Składając osobiście wniosek o wpis do CEIDG organ gminy potwierdza tożsamość przedsiębiorcy oraz potwierdza za pokwitowaniem przyjęcie wniosku.
Wynik sprawy – sposób załatwienia:
Wydanie dokumentu potwierdzającego złożenie wniosku do CEIDG.
Opłata skarbowa: Nie dotyczy
Opłaty administracyjne: Nie dotyczy
Termin i sposób załatwiania:
Osoba fizyczna może złożyć wniosek o zmianę wpisu do CEIDG:
- elektronicznie na stronie www.firma.gov.pl lub www.biznes.gov.pl - wymagany podpis elektroniczny lub profil zaufany ePUAP
- osobiście w wybranym Urzędzie Miasta lub Gminy (Uwaga! Złożenie wniosku w trybie anonimowym za pośrednictwem CEIDG – wniosek roboczy, wymaga wizyty w Urzędzie Gminy w ciągu 7 dni od daty wypełnienia wniosku w celu potwierdzenia tożsamości. Urzędnik odnajduje wniosek w CEIDG po kodzie wniosku, drukuje i przedkłada wnioskodawcy do podpisania. W takim przypadku dniem złożenia wniosku jest dzień, w którym wnioskodawca podpisał wniosek w Urzędzie Miasta)
- przez pełnomocnika - wystarczające jest udzielenie pełnomocnictwa na piśmie, w zwykłej formie, które upoważnia do dokonywania określonych czynności w Twoim imieniu. W przypadku składania wniosku przez pełnomocnika, każdorazowe przedłożenie przed organem gminy dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej w kwocie 17 zł. Jeżeli pełnomocnictwo udzielone jest zstępnym, wstępnym członkom rodziny, małżonkowi lub rodzeństwu, następuje zwolnienie z opłaty skarbowej. Do wniosku dołącza się oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa, zgodnie z art. 33 § 3 kodeksu postępowania administracyjnego
- wysłać listem poleconym - podpis na wniosku musi być potwierdzony notarialnie.
Organ gminy przekształca wniosek na postać dokumentu elektronicznego i przesyła do CEIDG, nie później niż następnego dnia roboczego od jego otrzymania. Jeżeli wniosek jest niepoprawny - organ gminy wzywa do jego skorygowania lub uzupełnienia ze wskazaniem uchybień, w terminie 7 dni roboczych pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.
Na podstawie złożonego wniosku publikowana jest na stronie ministra właściwego do spraw gospodarki: www.biznes.gov.pl zmiana wpisu, którą można w każdej chwili wydrukować.
Dane i informacje udostępniane na stronie internetowej CEIDG są jawne. Każdy ma prawo dostępu do tych danych i informacji. Dokonane we wpisie zmiany widoczne są w zakładce „Historia wpisu”.
Tryb odwoławczy: Nie dotyczy
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 162 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej (Dz.U. z 2018 r. poz. 650 ze zm.);
- Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541)
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. z 2007 r. Nr 251, poz. 1885 ze zm.)
Dodatkowe informacje:
Przedsiębiorca ma prawo we wniosku o wpis do CEIDG określić późniejszy dzień podjęcia działalności gospodarczej niż dzień złożenia wniosku. Data rozpoczęcia działalności gospodarczej nie może być wcześniejsza niż dzień złożenia wniosku o wpis do CEIDG.
Podstawą do złożenia wniosku w CEIDG jest identyfikacja tożsamości osoby której wniosek dotyczy oraz podpisanie wniosku. W przypadku wniosku o zmianę, zawieszenie lub wznowienie niezbędny jest nr NIP.
Dokumenty do pobrania:
CEIDG-1 Wniosek do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.pdf (180,83KB)
Instrukcja wypełniania wniosku CEIDG-1.pdf (882,68KB)