- Menu przedmiotowe
- Dostęp do informacji publicznej
Dostęp do informacji publicznej
Zasady dostępu do informacji publicznej reguluje ustawa z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 ze zm.). Zgodnie z ustawą udostępnieniu podlega każda informacja o sprawach publicznych, z wyjątkiem informacji niejawnych (art. 5 ust. 1). Prawo do informacji publicznej przysługuje każdemu. Od osoby wykonującej prawo do informacji publicznej nie można żądać wykazania interesu prawnego lub faktycznego (art. 2).
Prawo do informacji publicznej obejmuje uprawnienia do:
- uzyskania informacji publicznej, w tym informacji przetworzonej;
- wglądu do dokumentów urzędowych;
- dostępu do posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów.
W szczególności organ władzy publicznej jest obowiązany do informowania o:
- swoim statusie prawnym, przedmiocie działalności, organizacji, kompetencjach, majątku, strukturze własnościowej, osobach sprawujących w nim funkcje i ich kompetencjach;
- sposobie przyjmowania i załatwiania spraw, stanie przyjmowanych spraw i kolejności ich załatwiania lub rozstrzygania, prowadzonych rejestrach, ewidencjach i archiwach, naborze kandydatów na wolne stanowiska;
- prowadzonej polityce, programach w zakresie realizacji zadań publicznych, projektowanych aktach normatywnych;
- danych publicznych, w tym treści aktów administracyjnych i innych rozstrzygnięć oraz dokumentacji przebiegu i efektów kontroli i wnioskach podmiotów ją przeprowadzających, treści innych wystąpień i ocen dokonywanych przez organy władzy publicznej i przez funkcjonariuszy publicznych, stanowiskach w sprawach publicznych zajętych przez organy władzy publicznej;
- majątku publicznym.
Forma udostępniania informacji:
Udostępnianie informacji publicznej następuje w drodze:
- ogłaszania informacji publicznych na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Głogówku oraz w Biuletynie Informacji Publicznej;
- udostępnienia informacji na wniosek zainteresowanego;
- wyłożenia informacji w miejscu powszechnie dostępnym.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy informacja publiczna, która nie została udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej, jest udostępniana na wniosek.
wniosek o udostępnienie informacji publicznej.doc
Wypełniony wniosek można przesłać:
- pocztą elektroniczną na adres
- faksem na nr 77 40 69 906
- pocztą na adres:
Urząd Miejski w Głogówku
Rynek 1
48-250 Głogówek
Udostępnienie informacji publicznej na wniosek następuje bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku (art. 13 ust. 1). Jeżeli udostępnienie informacji w terminie 14 dni nie jest możliwe, podmiot obowiązany do jej udzielenia powiadamia w tym terminie o powodach opóźnienia, oraz o terminie w jakim udostępni informację, nie dłuższym jednak niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku (art. 13 ust. 2) Dostęp do informacji publicznej jest bezpłatny, z wyjątkiem sytuacji w których podmiot zobowiązany do udzielenia informacji publicznej ma ponieść dodatkowe koszty w związku ze wskazanym we wniosku sposobem udostępnienia informacji lub koniecznością przekształcenia informacji (art. 15 ust. 1). Organ władzy publicznej w terminie 14 dni od złożenia wniosku powiadamia wnioskodawcę o wysokości opłaty.
Ograniczenia w dostępie do informacji publicznej
- prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych, jak również ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy;
- odmowa udostępnienia informacji publicznej następuje w drodze decyzji administracyjnej;
- odwołanie od decyzji rozpoznaje się w terminie 14 dni (art. 16 ust. 1).