- Menu podmiotowe
- Urząd Miejski
- Wydziały i stanowiska pracy
- Wydział Organizacyjny
- Referat Promocji i Rozwoju
- Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych
Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży
Zakres:
Wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych do spożycia w miejscu (lokal gastronomiczny) lub poza miejscem sprzedaży (sklep - sprzedaż detaliczna)
Miejsce załatwienia:
Wydział Promocji i Rozwoju (parter, pokój nr 3)
Wymagane dokumenty:
- Wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży.
- Dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych.
- Zgoda właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeżeli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym.
- Decyzja właściwego państwowego inspektora sanitarnego o zatwierdzeniu zakładu, o której mowa w art. 65 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia ( t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2021 z późn. zm.).
Kto może wystąpić z wnioskiem:
Podmioty prowadzące działalność gospodarczą.
Wynik sprawy – sposób załatwienia:
Zezwolenia organ zezwalający wydaje po uzyskaniu pozytywnej opinii Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych o zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałą Rady Miejskiej.
Opłata skarbowa: Nie podlega opłacie skarbowej.
W przypadku ustanowienia pełnomocnictwa opłata skarbowa wynosi 17 zł.
Opłaty administracyjne:
Wysokość i terminy wnoszenia opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w stałych punktach sprzedaży:
OPŁATA | DOT. ZEZWOLEŃ | OPŁATĘ WNOSZĄ PRZEDSIĘBIORCY: |
525 zł | do 4,5% alkoholu oraz piwo | rozpoczynający sprzedaż alkoholu w danym punkcie sprzedaży (pierwsze zezwolenie) oraz przedsiębiorcy, którzy w roku poprzednim uzyskali wartość sprzedaży nie wyższą niż 37 500 zł |
525 zł | 4,5%-18% alkoholu (z wyjątkiem piwa) | rozpoczynający sprzedaż alkoholu w danym punkcie sprzedaży (pierwsze zezwolenie) oraz przedsiębiorcy, którzy w roku poprzednim uzyskali wartość sprzedaży nie wyższą niż 37 500 zł |
2100 zł | powyżej 18% alkoholu | rozpoczynający sprzedaż alkoholu w danym punkcie sprzedaży (pierwsze zezwolenie) oraz przedsiębiorcy, którzy w roku poprzednim uzyskali wartość sprzedaży nie wyższą niż 77 000 zł |
1,4% wartości sprzedaży | do 4,5% alkoholu oraz piwo | Przedsiębiorcy, którzy w roku poprzednim uzyskali wartość sprzedaży wyższą niż 37 500 zł |
1,4% wartości sprzedaży | 4,5%-18% alkoholu (bez piwa) | Przedsiębiorcy, którzy w roku poprzednim uzyskali wartość sprzedaży wyższą niż 37 500 zł |
2,7% wartości sprzedaży | powyżej 18% alkoholu | Przedsiębiorcy, którzy w roku poprzednim uzyskali wartość sprzedaży wyższą niż 77 000 zł |
Przedsiębiorcy, prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych w roku poprzednim, przed wydaniem kolejnego zezwolenia, wnoszą opłatę w wysokości uzależnionej od wartości sprzedaży w roku poprzednim (ustaloną na podstawie pisemnego oświadczenia przedsiębiorcy o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w roku poprzednim, składanego do dnia 31 stycznia).
W przypadku niedopełnienia w terminie obowiązku złożenia oświadczenia zezwolenie wygasa z upływem 30 dni od dnia upływu terminu dopełnienia obowiązku złożenia oświadczenia, jeżeli przedsiębiorca w terminie 30 dni od dnia upływu terminu do dokonania czynności nie złoży oświadczenia wraz z jednoczesnym dokonaniem opłaty dodatkowej w wysokości 30% opłaty określonej w art.111 ust. 2.
Opłaty, o których mowa a art. 111 ust. 2 i 5 wnoszone są na rachunek gminy w każdym roku kalendarzowym objętym zezwoleniem w trzech równych ratach w terminach do 31 stycznia, 31 maja i 30 września danego roku kalendarzowego.
W przypadku niedopełnienia w terminie obowiązku dokonania opłaty określonej w art. 111 ust. 2 i 5 zezwolenie wygasa z upływem 30 dni od dnia upływu terminu dopełnienia obowiązku dokonania opłaty określonej w art. 111 ust. 2 i 5, jeżeli przedsiębiorca w terminie 30 dni od dnia upływu terminu do dokonania czynności w ust. 12 pkt. 5 lit b nie wniesie raty opłaty określonej w art. 111 ust. 2 i 5, powiększonej o 30% tej opłaty.
Przedsiębiorca, którego zezwolenie wygasło z przyczyn ustalonych w ust. 12 pkt. 5, może wystąpić z wnioskiem o wydanie nowego zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia wydania decyzji o wygaśnięciu zezwolenia.
Przedsiębiorca, któremu cofnięto zezwolenie, może wystąpić z wnioskiem o ponowne wydanie zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia wydania decyzji o jego cofnięciu.
W roku nabycia zezwolenia lub utraty jego ważności , opłaty dokonuje się w wysokości proporcjonalnej do okresu ważności zezwolenia.
Wymagane jest zgłaszanie organowi zezwalającemu zmian stanu faktycznego i prawnego, w stosunku do danych zawartych w zezwoleniu w terminie 14 dni od dnia powstania zmiany
Termin i sposób załatwiania:
Do 30 dni.
Tryb odwoławczy: Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Opolu za pośrednictwem Burmistrza Głogówka.
Podstawa prawna:
- Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1119 z póżn. zm.).
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735 z późn. zm).
- Uchwała XLIX/358/2018 Rady Miejskiej w Głogówku z dnia z dnia 31 sierpnia 2018 r. w sprawie ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz w sprawie zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie Gminy Głogówek.
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1923 z późn. zm.).
Formularz(e) do pobrania:
wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.docx (17,89KB)
Oświadczenie o wartości sprzedaży napojów alkoholowych.docx (19,76KB)